No products in the cart.
حساب کاربری
علائم خرابی برد ماشین لباس شویی

علائم خرابی برد ماشین لباس شویی

برد ماشین لباس شویی یکی از حساس ترین قطعه های این دستگاه می باشد، زیرا عملکرد درست ماشین لباس شویی با برد آن انجام می شود.هر وسیله الکترونیکی به دلایل مختلفی ممکن است برد آن ها با خرابی و مشکل روبه شوند که در عملکرد آن ها تاثیر مستقیم می گذارد.
برد ماشین لباس شویی هم مانند دیگر وسایل الکترونیکی ممکن است دچار ایراد و خرابی شود. ما در این مطلب سعی کردیم علائم خرابی برد ماشین لباس شویی را به صورت کلی توضیح دهیم تا در صورت بروز مشکل ایراد دستگاه خود را متوجه شوید تا با هزینه کمتر بتوانید خرابی دستگاه خود را تعمیر کنید.

ماشین لباسشویی های نسل قدیم مکانیکی بودند که توسط قطعه ای به نام تایمر کنترل می شدند که تایمر از پلاتین ها وچرخ دنده های کوچک و بزرگ تشکیل شده بود.
برنامه های شستشوی دستگاه های قدیمی محدود بود و هیچ نمایشگری نداشت و همین نقض باعث شده بود که شناسایی خطای دستگاه و تایم کارکرد آن عملا میسر نباشد و عیب یابی را برای تکنسین دشوار میکرد.

اما در دستگاه های جدید به دلیل وجود برد الکترونیکی چند مزیت مهم نسب به دستگاه های تایمری وجود دارد. اول اینکه تنوع برنامه های شستشوی افزایش یافته و به دلیل داشتن دیسپلی یا همان صفحه نمایشگر شما از تایم برنامه هنگام شستشو مطلع می شوید و وقتی دستگاه با ایرادی روبرو می شود با دادن خطا روی صفحه، تکنسین به راحتی می تواند عیب یابی کند و ایراد را رفع کند.

رایج ترین علائم خرابی برد ماشین لباسشویی

اجزای برد ماشین لباس شویی

قبل از اینکه علائم خرابی برد ماشین لباس شویی را به شما بگوییم بهتر است به صورت کلی با اجزای برد ماشین لباس شویی آشنا شوید تا راحتر مشکلی که برای ماشین لباس شویی شما ایجاد می شود عیب یابی کنید.بعد از آشنایی با اجزای برد ماشین لباس شویی و عملکرد هر کدام از این بخش ها رایج ترین علائم خرابی برد ماشین لباس شویی را به شما می گوییم.

برد الکترونیکی چیست و به چند دسته تقسیم می شوند:
بردهای الکترونیکی به دو دسته تقسیم می شوند:1_برد اینورتر ۲_ بردمعمولی

برد های معمولی دارای موتور ۲۲۰ولت هستند و بدلیل بالا بودن مصرف برق شان کنار رفته بردهای اینورتر جایگزین شدند رنگ این بردها معمولا کرم یا قهوه ای است و دارای منابع تغذیه خازنی(ترانسلس)،خطی ودر مدل های جدید منابع تغذیه آن ها سوئیچینگ شده است.

برد اینورتر:برد اینورتر جدیدترین نسل بردهایی الکترونیکی هستند تفاوت اساسی این بردها با برد معمولی در موتور آنهاست که موتور این بردها با dcکار کرده و به همین دلیل مصرف انرژی پایینتری دارند ورنگ آن ها در اکثر موارد سبز است و منابع تغذیه این بردها سوئیچینگ است

برد از ۲ قسمت اصلی فرمان و قدرت تشکیل شده است قسمت فرمان که همان دیسپلی برد است دیسپلی شامل نمایشگر،میکروسوئیچ،سلکتور (ولوم تنظیم برنامه) است.

نمایشگر نشان دهنده ی تایم وخطای دستگاه است که با این بخش شما میتوانید دمای آب دور خشک کن و تایم برنامه ها را تنظیم کنید.

میکروسوئیچ :همان کلیدهای روی دیسپلی است که کاربر می تواند توسط آن برنامه های شستشوی مثل زمان،دمای آب و تعداد آب کشی دور خشک کن رابه دلخواه تنظیم کند.

سلکتور برای تنظیم برنامه های مختلف شستشو استفاده می شود و ولتاژهای کاری قسمت فرمان ۵و۱۲ولت دی سی است.

قسمت اصلی برد بخش قدرت آن است که به آن برد مین هم گفته میشود این بخش به چند بلوک تقسیم می شود.

بلوک تغذیه:مهم ترین بلوک بخش قدرت بلوک تغذیه است که ولتاژ ۲۲۰شهری را به ولتاژ dcتبدیل می‌کند و به بلوک های مختلف برد انتقال می دهد.

بلوک موتور:بخش موتور فرمان چپ و راست،خشک کن دستگاه را بوسیله ی ترایاک ورله کنترل میکند ودربردهای اینورتر توسط ic،ipmویا igbtراه اندازی می شود.

بلوک شیر برقی:توسط ترایاک ورله کنترل می شود که ولتاژ کاری این قطعات ۲۲۰ولت است.

بلوک میکروسوییچ:مهم ترین وحساس ترین بلوک دربرد لباسشویی بلوک میکروسوییچ است زیرا وقتی میکروسوییچ درب اتصالی کند به برد آسیب شدیدی میرساند ودربعضی بردها icمیکرو را سوزانده و غیرقابل تعمیر میشود.

بلوک المنت ویا هیتر:این بلوک توسط رله ی آمپر بالا کنترل میشود که وظیفه ی این بلوک کم کردن آب دستگاه می‌باشد وبا ولتاژ ۲۲۰کار میکند.

بلوک سنسور:این بلوک شامل چند سنسور می‌باشد مانند سنسور دما،هیدروسنسور که معمولا با ولتاژ ۵ولت دی سی کار می کند این بخش هم بسیار حساس می‌باشد، زیرا برد دستگاه از طریق این قطعات کل دستگاه را کنترل می کند مثل تریستور یا سنسور دما که وظیفه تنظیم دمای آب دستگاه را دارد. این سنسور با تغییر اهم به میکرو برد اطلاع میرساند که دمای آب چقدر است وهیدروسنسور که وظیفه ی تنظیم سطح آب را دارد که توسط ic و دیافراگمی که داخل این قطعه است با فشرده شدن هوا داخل این قطعه icمیکرو متوجه می شود که چه میزان آب داخل دستگاه است یا آب تخلیه شده یا وارد دستگاه شده است.

ارور برد ماشین لباس شویی

رایج ترین علائم خرابی برد ماشین لباسشویی

خاموشی : رایج ترین ایراد برد لباسشویی خاموشی آن است، که دلیل اصلی آن این است که بلوک تغذیه با ولتاژ بالا کار می کند و عمر قطعات این بخش زودتر به پایان می‌رسد که با تعویض یکسری از قطعات بلوک تغذیه این مشکل رفع می شود.

نوسانات برق : علت دیگر خاموشی برد نوسانات برق شهری است که این نوسانات به بلوک تغذیه بردها آسیب میرساند.

اتصالی برق : دربعضی مواقع اتصالی در ورودی برق دستگاه باعث خاموشی برد می شود.پس وقتی دستگاه خاموش شد شما باید سالم بودن دوشاخه را بررسی کنید و همچنین دستگاه های که تبدیل ۳به۲هستند بیشترین خرابی و اتصالی در ورودی برق را دارند.

خرابی میکروسوییچ درب لباسشویی: این ایراد در اکثر دستگاه های لباسشویی رایج بوده وقتی این مشکل پیش میاد دستگاه روشن شده و خطای قفل شدن درب را می دهد که دلیل اصلی آن خرابی میکروسوییچ درب می‌باشد ودر بعضی مواقع با تعویض میکروسوییچ درب این مشکل حل میشود.
و اگر حل نشد برد دستگاه آسیب‌ دیده و باید تعمیر شود، حتی در بعضی لباسشویی ها مانند سامسونگ دورله با ۲ نمایشگر، اتصالی میکروسوییچ درب باعث سوختن ic میکرو می شود و برد باید تعویض شود. برای جلوگیری از این خسارت شما باید هر پنج سال یکبار میکروسوییچ درب رو تعویض کنید.

کار نکردن موتور : در بردهای معمولی بیشترین علت این خرابی خود موتور یا تسمه دستگاه می‌باشد.
ولی در بردهای اینورتر مهم ترین علت خرابی خود برد است به دلیل اینکه موتورهای اینورتر عمر بسیار زیادی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند.

قرار داشتن لباسشویی در محیطی گرم و مرطوب: قرار داشتن ماشین لباس شویی در مکان های گرم و مرطوب از دیگر مواردی است، که تأثیر منفی بر روی طول عمر برد ماشین لباسشویی دارد. برای مثال گرما موجب می‌شود خازن‌های برد خراب شوند و در نهایت برد لباسشویی بسوزد، همچنین رطوبت باعث کاهش عمر برد دستگاه می‌شود و آن را خراب می‌کند.

این خرابی ها شایع ترین خرابی دستگاه لباسشویی بوده و دیگر خرابی های این دستگاه خرابی المنت،پمپ تخلیه وشیربرقی ها است که در اکثر مواقع علت خود قطعات مصرف کننده هستند و در صورتی که این قطعات تعویض شدند ولی مشکل رفع نشد باید برد دستگاه بررسی شود.

خطا ها و ارور برد ماشین لباس شویی

هربرندی از ماشین لباسشویی کد ارور متفاوتی دارند که هر ارور نشان دهنده ی ایراد در بلوک خاص می‌باشد.
ما ارور های رایج ماشین لباس شویی سامسونگ و الجی رو در ادامه به شما می گوییم که بعضی از این ارور ها در برند های دیگر هم یکسان هستند.برای رفع ارور ماشین لباس شویی بهتر است آن را به تعمییر کاران متخصص بسپاریم.

ارور 3Eدر سامسونگ: وقتی این ارور روی دیسپلی ظاهر میشود تعمیرکار باید بخش بلوک موتور را چک کند.

ارور de: باید بلوک قفل درب چک شود و همچنین میکروسوییچ درب بررسی شود.

ارور te: این ارور در اکثر دستگاه ظاهر میشود که مربوط به بلوک ترمیستور یا سنسور دما است.

ارور LE: این ارور در ماشین لباسشویی الجی می‌باشد که مربوط به بلوک موتور می‌باشد.

ارور HE: مربوط به بخش المنت دستگاه می‌باشد.

ارور IE: مربوط به بخش آب گیری دستگاه می باشد تعمیرکار باید شیری برقی وهیدروستات و درنهایت خود برد چک شود.

تعمیر برد ماشین لباس شویی

در زمان بروز ایراد در برد ماشین لباس شویی بهتر است آن را به تعمیر کاران متخصص سپرد، زیرا تعمیر برد ماشین لباسشویی یک کار حساس است و به دانش و تخصص نیاز دارد.

تعمیر برد ماشین لباس شویی توسط افراد غیر متخصص نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بلکه ممکن است شما را محتمل هزینه‌های اضافی کند.

شما در صورت مشاهده علائم خرابی ماشین لباسشویی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید با آقای برد که سال ها در زمینه تعمیر برد لوازم خانگی فعالیت می کند تماس بگیرید و بعد از ثبت درخواست خرابی شما در اولین فرصت متخصص مربوط به تعمیر برد شما انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی