No products in the cart.
حساب کاربری
برد الکترونیکی چیست

برد الکترونیکی چیست؟

برد الکترونیکی یکی از مهم ترین قسمت های هر دستگاه الکتریکی است.برد حکم مغز دستگاه را دارد.که همه ی فرمان قسمت های مختلف دستگاه را صادر می کند.
همه ی لوازم خانگی نسل جدید دارای برد الکتریکی هستند،لوازم خانگی قدیمی مثل لباسشویی با تایمر کار می‌کردند که از چرخ دنده و پلاتین ها تشکیل شده بود و به صورت مکانیکی با قطع و وصل شدن پلاتین ها برق به مصرف کننده می رسید و در یخچال یک ترموستات معمولی فرمان قطع و وصل کمپرسور را میدهد.
ولی در دستگاه های نسل جدید برد قابلیت های بیشتری دارد و قطعات بیشتری را می تواند کنترل کند،مثلا در یخچال های قدیمی ما می‌توانستیم توسط ترموستات، موتور ولامپ داخل کابین در نهایت یک المنت کنترل کنیم.ولب در یخچال های جدید می توانیم کمپرسور،المنت وفن حتی نمایشگر جلوی دستگاه و سنسورهای مختلف راکه با ولتاژ 5ولت dc کار می کنند کنترل کنیم.

اجزای برد الکترونیکی

اجزای برد الکترونیکی

اجزای برد الکترونیکی و لوازم خانگی از بخش های مختلفی از جمله : تغذیه ، فرمان موتور، هیتر، فرمان به فن ها ،سنسورها و لامپ ها تشکیل شده است.
مهم ترین بخش آن تغذیه است که برق ورودی 220ولت وارد شده به این قسمت مدار را به ولتاژهای مختلف dcتبدیل می‌کند و به بخش های مختلف انتقال می دهد.مثلا در یخچال یا ساید سنسورها با 5ولت فن ها با 12و220ولت،کمپسور و المنت ها هم با 220ولت dc کار میکنند.که برد به تنهایی می تواند همه ی این قطعات را کنترل کند و ولتاژ آن ها را تامین کند
جز دیگر برد فرمان موتور است که خود موتورها هم با 220کار می کنند هم نوع دیگر اینورتر هستند،در موتورهایی که با 220ولت کار میکنند معمولا بخش فرمان موتور توسط رله یا تریاک کنترل می شود ودر موتورهای اینورتر از طریق آی سی ipm یا 6عدد igbt کنترل می‌شوند که این نوع بردها با 220ولت متفاوت هستند
هیتر بخش دیگر برد است که با ولتاژ 220ولت کار میکند که توسط سنسور دما کنترل می شود،ولتاژ هیتر توسط رله ی نصب شده روی برد تامین می شود
از دیگر اجزای برد بخش فرمان به فن های دستگاه است که اگر با ولتاژ DC کار کند، از طریق ترانزیستور و اگر فن ها 220ولت باشند از طریق رله یا ترایاک فرمان میگیرند.
سنسورهای حفاظتی برد الکترونیکی:این بخش معمولا با 5ولت dc تغذیه می شوند وبخش جداگانه ای روی برد هستند.

لامپ:در دستگاه هایی مثل یخچال،ظرفشویی وبعضی لباسشویی ها که به روشنایی نیاز است از لامپ dcیاac استفاده شده است.اگر لامپ acباشد از رله فرمان میگیرد واگر dcباشد از ترانزیستور فرمان میگیرد.

انواع برد الکترونیکی

انواع برد الکترونیکی

در حالت کلی برد الکترونیکی به دو نوع تقسیم می شود، نوع اول معمولی ac به dc نوع دوم برد اینورتر

 

معمولا موتور بردهای معمولی با 220ولت acکار میکنند و از روی نوع منابع تغذیه شان نام گذاری می شوند که شامل سه نوع منبع تغذیه ترانسلس،خطی،سوئیچینگ می باشند.
در منابع تغذیه ترانسلس یا خازنی همانطور که از نامش مشخص است سطح ولتاژ توسط یک خازن پلی استر بزرگ یا mkp که در ورودی مدار قرار گرفته اند کم می شود،وبا قطعات یدکی دیگر این ولتاژ تبدیل به ولتاژ acشده است.این منابع معمولا در دستگاه هایی که جریان کشی کمی دارند مانند انواع یخچال های ایرانی واتوپرس و چای ساز استفاده می شود.

منابع تغذیه خطی که با ترانس هسته آهنی شناخته می شوند که از ورودی مدار قرار گرفته است ولتاژ ac کاهش داده شده و تبدیل به چند ولتاژ acمورد نیاز می شود و بعد از آن ولتاژ acکاهش یافته وارد پل دیودی وخازن صافی شده و تبدیل به DC می شود این نوع منابع به دلیل ترانس هسته آهنی سنگینی دارد وبا فرکانس پایین کار میکند قدیمی شده و دردستگاه های جدید استفاده نمی شود.

همان طور که گفته شد برد الکترونیکی مهم ترین بخش هر دستگاهی می باشد که در صورت خراب شدن دیگه اون دستگاه به درستی کار نمیکند و یا کلا از کار می افتد.برای تعمیر برد لوازم خانگی با توجه به حساسیت این قطعه نیاز است که تعمیر آن را به تعمیرکاران خبره بسپاریم تا از هزینه های اضافی جلوگیری کنیم.شما می توانید برای تعمیر انواع برد لوازم خانگی از خدمات آقای برد بهره مند شوید که سال ها در این حوزه فعالیت میکنند.
همچنین شما می توانید برای خرید برد لوازم خانگی از فروشگاه آقای برد نوع برد موردنظر خود را انتخاب کنید و به راحتی خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی